WARSZTATY:

Każdy z warsztatów trwa 3 godziny zegarowe. Wszystkie startują o 10:00 i kończą się koło godziny 13:00. Ilość miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Adres podamy zarejestrowanym osobom… Do zobaczenia 🙂

trudne zachowania autyzm

Adrian "Dula" Borowik

"Mówić Każdy Może... 😉 "

… oczywiście, że to pewna metafora… Oczywiście, że niekiedy mamy do czynienia z tak poważnymi utrudnieniami, o których możemy nawet nie wiedzieć, że człowiek nie jest w stanie przejść przez pewien „próg”. 

Jednak znakomita większość dzieci, które spotkałem na swojej drodze, aby zacząć mówić, potrzebowały zobaczyć, że ktoś je słucha!

Jak często zabieramy całą przestrzeń w komunikacji, jesteśmy sztywni, zasadniczy i dość efektywnie potrafimy (choć często nieświadomie), „sprzedać” dziecku przekonanie, że komunikacja to nudna i trudna umiejętność, którą trzeba opanować, żeby dostać ocenę, pochwałę, serduszko, batonik… 

Na warsztacie poznacie proste działania, które będziecie mogli wdrożyć po powrocie z konferencji.

Poeksplorujemy temat szukania motywacji u dzieci, poznawania ich zainteresowań i wykorzystywania ich podczas spotkań 1×1.

Zobaczycie, co i kiedy wprowadzać, jak kształtuje się język i na jakich etapach możecie wspierać swoje dziecko lub dziecko, z którym pracujecie.


złość rodzica

Gosia Stańczyk

"Co nas uzdalnia do bycia w relacji?"

Co nas uzdalnia do bycia w relacji? Bycie w kontakcie z dziećmi w spektrum, tworzenie relacji, budowanie komunikacji to przygoda, w której niezwykle wiele zależy od tego, co wnosimy my – rodzice.

Od naszych doświadczeń, od naszego dobrostanu i innych relacji, w których się karmimy. Zapraszam na spotkanie, podczas którego przyjrzymy się temu, co nas uzdalnia do towarzyszenia, bycia w relacji i czerpania z tego satysfakcji. 

Podczas warsztatu porozmawiamy o tym:

– Co możemy zrobić, by zacząć czerpać satysfakcję w relacji?

– Jak budować w sobie otwartość na drugiego?

– Skąd wziąć akceptację?

– Jak odnajdywać i komunikować swoje granice?

– Jak się troszczyć o siebie?

– Jak powracać do kontaktu po trudnej sytuacji?

dr Agnieszka Padewska

dr Agnieszka Padewska

„Siła i Elastyczność”

Podczas warsztatu przybliżona zostanie perspektywa komunikacji w duchu porozumienia bez przemocy Marshalla Rosenberga i komunikacji naturalnej wg Gandhiego. 

Przyjrzymy się technikom czystej obserwacji a także wszystkiemu co możemy nazwać czerwonym światłem dla relacji (obserwacje ocenne, kwantyfikatory, uogólnienia, wzmocnienia, zaprzeczenia, pytania retoryczne). 

Przećwiczymy na własnych przykładach i/lub na przykładach modelowych cztery kroki skutecznej komunikacji (obserwacje, emocje, potrzeby, prośby) oraz przyjrzymy się własnej elastyczności w tym zakresie. 

Przyjrzymy się także wybranym aspektom osiągnięć neurobiologii w budowaniu relacji służących rozwojowi i spróbujemy uwierzyć, że nadrzędnym celem naszych działań jest pomaganie dzieciom być „bardziej żywym” i mieć lepszy kontakt ze sobą (a dzięki temu z innymi). 

Podczas warsztatu zajmiemy się również znaczeniem naszej frustracji w komunikacji z dzieciakami w spektrum i tym, że (tak metaforycznie) nadając imię tej frustracji jesteśmy w stanie osłabić jej moc. Pogadamy o trochę trudnych i mało komfortowych sytuacjach, w których nasz język konstruuje czasem „wizerunek wroga” i sprawdzimy czy nas to dotyczy. Przypomnimy sobie język potrzeb i uczuć zarówno naszych uczniów jak i nas samych. 

A poza tym będziemy ODDYCHAĆ, ODDYCHAĆ, ODDYCHAĆ… – bo tylko oddech może nas uratować… (no może prawie tylko on 😉 )

„Proponujemy ludziom uwięzionym w „systemach dominacji”
sposób myślenia i komunikowania się, który może sprawić,
że ich życie będzie dużo wspanialsze.
Pokazujemy grę, w którą gra się dużo fajniej
niż w podporządkowywanie sobie ludzi i prowadzenie wojen.
Naprawdę istnieje dużo przyjemniejszy sposób życia”
Marshall Rosenberg

Celina Twardysz, komunikacja alternatywna w spektrum autyzmu

Celina Twardysz

„Razem, a jednak osobno? Labirynt emocji, komunikacji, rozwiązań.”

Jak znaleźć w tym labiryncie właściwą drogę?

Podczas warsztatów postaram się odczarować uczestnikom przedszkola integracyjno – terapeutyczne. Wyszukamy rozwiązania ułatwiające dzieciom w spektrum funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.

Przybliżę wykorzystywanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC w przedszkolu. Wspólnie będziemy zastanawiać się, jak pomóc naszemu podopiecznemu. Jak w tym labiryncie zachowań, komunikacji, przeżyć i emocji działać tak, by dziecko czuło się bezpieczne wśród innych dzieci, tak, by potrafiło komunikować swoje potrzeby.

Wskażę też na wpływ i pozytywne skutki komunikacji AAC dla dzieci w spektrum autyzmu, jak i dzieci prawidłowo rozwijających się – czasami to co dzieje się w przedszkolu za sprawą komunikacji i podejścia nauczyciela/terapeuty to magia!

 

Czerwiec – lipiec to w przedszkolach czas ewaluacji, podsumowań. Czas rozmów z rodzicami, z nauczycielami. Czas sprawozdań, protokołów, ewaluacji.

Czasami, gdy czytam dokumenty to się wzruszam! Płakać przy papierach? Można! A kto terapeucie zabroni! Takie pozytywne zmiany w dziecku, to płacz! Tymi emocjami chciałabym się też w uczestnikami warsztatów podzielić, pokazać rozwiązania i przykłady, czego można spróbować, co zrobić, by się udało, by było łatwiej, by niemożliwe, stało się możliwe.

Podczas warsztatów przećwiczymy swoją otwartość, kreatywność, empatię na drugiego człowieka. Podejście „nauczyciela – empatycznego terapeuty – poszukiwacza” w pracy z dzieckiem w spektrum autyzmu to fundament. Bez tego ani rusz.

Ile dzieci, tyle pomysłów – wiadomo! W trakcie warsztatu będziemy szukać rozwiązań, by właściwe drogi w labiryncie komunikacji odnaleźć.

Zapisy są zakończone. W razie jakby co... piszcie tutaj: fundacja@wspanialezejestes.pl
Scroll to Top