WARSZTATY:
Każdy z warsztatów trwa 3 godziny zegarowe. Wszystkie startują o 10:00 i kończą się koło godziny 13:00. Ilość miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Adres podamy zarejestrowanym osobom… Do zobaczenia 🙂
Adrian "Dula" Borowik
"Mówić Każdy Może... 😉 "
… oczywiście, że to pewna metafora… Oczywiście, że niekiedy mamy do czynienia z tak poważnymi utrudnieniami, o których możemy nawet nie wiedzieć, że człowiek nie jest w stanie przejść przez pewien „próg”.
Jednak znakomita większość dzieci, które spotkałem na swojej drodze, aby zacząć mówić, potrzebowały zobaczyć, że ktoś je słucha!
Jak często zabieramy całą przestrzeń w komunikacji, jesteśmy sztywni, zasadniczy i dość efektywnie potrafimy (choć często nieświadomie), „sprzedać” dziecku przekonanie, że komunikacja to nudna i trudna umiejętność, którą trzeba opanować, żeby dostać ocenę, pochwałę, serduszko, batonik…
Na warsztacie poznacie proste działania, które będziecie mogli wdrożyć po powrocie z konferencji.
Poeksplorujemy temat szukania motywacji u dzieci, poznawania ich zainteresowań i wykorzystywania ich podczas spotkań 1×1.
Zobaczycie, co i kiedy wprowadzać, jak kształtuje się język i na jakich etapach możecie wspierać swoje dziecko lub dziecko, z którym pracujecie.
Gosia Stańczyk
"Co nas uzdalnia do bycia w relacji?"
Co nas uzdalnia do bycia w relacji? Bycie w kontakcie z dziećmi w spektrum, tworzenie relacji, budowanie komunikacji to przygoda, w której niezwykle wiele zależy od tego, co wnosimy my – rodzice.
Od naszych doświadczeń, od naszego dobrostanu i innych relacji, w których się karmimy. Zapraszam na spotkanie, podczas którego przyjrzymy się temu, co nas uzdalnia do towarzyszenia, bycia w relacji i czerpania z tego satysfakcji.
Podczas warsztatu porozmawiamy o tym:
– Co możemy zrobić, by zacząć czerpać satysfakcję w relacji?
– Jak budować w sobie otwartość na drugiego?
– Skąd wziąć akceptację?
– Jak odnajdywać i komunikować swoje granice?
– Jak się troszczyć o siebie?
– Jak powracać do kontaktu po trudnej sytuacji?
dr Agnieszka Padewska
„Siła i Elastyczność”
Podczas warsztatu przybliżona zostanie perspektywa komunikacji w duchu porozumienia bez przemocy Marshalla Rosenberga i komunikacji naturalnej wg Gandhiego.
Przyjrzymy się technikom czystej obserwacji a także wszystkiemu co możemy nazwać czerwonym światłem dla relacji (obserwacje ocenne, kwantyfikatory, uogólnienia, wzmocnienia, zaprzeczenia, pytania retoryczne).
Przećwiczymy na własnych przykładach i/lub na przykładach modelowych cztery kroki skutecznej komunikacji (obserwacje, emocje, potrzeby, prośby) oraz przyjrzymy się własnej elastyczności w tym zakresie.
Przyjrzymy się także wybranym aspektom osiągnięć neurobiologii w budowaniu relacji służących rozwojowi i spróbujemy uwierzyć, że nadrzędnym celem naszych działań jest pomaganie dzieciom być „bardziej żywym” i mieć lepszy kontakt ze sobą (a dzięki temu z innymi).
Podczas warsztatu zajmiemy się również znaczeniem naszej frustracji w komunikacji z dzieciakami w spektrum i tym, że (tak metaforycznie) nadając imię tej frustracji jesteśmy w stanie osłabić jej moc. Pogadamy o trochę trudnych i mało komfortowych sytuacjach, w których nasz język konstruuje czasem „wizerunek wroga” i sprawdzimy czy nas to dotyczy. Przypomnimy sobie język potrzeb i uczuć zarówno naszych uczniów jak i nas samych.
A poza tym będziemy ODDYCHAĆ, ODDYCHAĆ, ODDYCHAĆ… – bo tylko oddech może nas uratować… (no może prawie tylko on )
„Proponujemy ludziom uwięzionym w „systemach dominacji”
sposób myślenia i komunikowania się, który może sprawić,
że ich życie będzie dużo wspanialsze.
Pokazujemy grę, w którą gra się dużo fajniej
niż w podporządkowywanie sobie ludzi i prowadzenie wojen.
Naprawdę istnieje dużo przyjemniejszy sposób życia”
Marshall Rosenberg
Celina Twardysz
„Razem, a jednak osobno? Labirynt emocji, komunikacji, rozwiązań.”
Jak znaleźć w tym labiryncie właściwą drogę?
Podczas warsztatów postaram się odczarować uczestnikom przedszkola integracyjno – terapeutyczne. Wyszukamy rozwiązania ułatwiające dzieciom w spektrum funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.
Przybliżę wykorzystywanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC w przedszkolu. Wspólnie będziemy zastanawiać się, jak pomóc naszemu podopiecznemu. Jak w tym labiryncie zachowań, komunikacji, przeżyć i emocji działać tak, by dziecko czuło się bezpieczne wśród innych dzieci, tak, by potrafiło komunikować swoje potrzeby.
Wskażę też na wpływ i pozytywne skutki komunikacji AAC dla dzieci w spektrum autyzmu, jak i dzieci prawidłowo rozwijających się – czasami to co dzieje się w przedszkolu za sprawą komunikacji i podejścia nauczyciela/terapeuty to magia!
Czerwiec – lipiec to w przedszkolach czas ewaluacji, podsumowań. Czas rozmów z rodzicami, z nauczycielami. Czas sprawozdań, protokołów, ewaluacji.
Czasami, gdy czytam dokumenty to się wzruszam! Płakać przy papierach? Można! A kto terapeucie zabroni! Takie pozytywne zmiany w dziecku, to płacz! Tymi emocjami chciałabym się też w uczestnikami warsztatów podzielić, pokazać rozwiązania i przykłady, czego można spróbować, co zrobić, by się udało, by było łatwiej, by niemożliwe, stało się możliwe.
Podczas warsztatów przećwiczymy swoją otwartość, kreatywność, empatię na drugiego człowieka. Podejście „nauczyciela – empatycznego terapeuty – poszukiwacza” w pracy z dzieckiem w spektrum autyzmu to fundament. Bez tego ani rusz.
Ile dzieci, tyle pomysłów – wiadomo! W trakcie warsztatu będziemy szukać rozwiązań, by właściwe drogi w labiryncie komunikacji odnaleźć.